ΠΑΘΟΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ Ι

Κωδικός μαθήματος
ΕΔΔ305
Μονάδες ECTS
3
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΝΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3
Εργαστηριακές ασκήσεις  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Γενικού Υποβάθρου / Υποχρεωτικό
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι (στην Αγγλική Γλώσσα)
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση της απόκλισης από τη φυσιολογική λειτουργία των συστημάτων του ανθρωπίνου σώματος, δηλαδή οι μηχανισμοί γένεσης και έκφρασης των διαφόρων νοσημάτων.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο/η φοιτητής/-τρια θα είναι σε θέση:

1. να γνωρίζει τις βασικές διεργασίες των νόσων κάτω από παθολογικές συνθήκες.

2. να γνωρίζει τους βασικούς παθογεννητικούς μηχανισμούς των νόσων.

3. να γνωρίζει τις νόσους που σχετίζονται με την προσβολή των διαφόρων οργάνων του ανθρωπίνου οργανισμού, συμπεριλαμβανομένων των σημείων και συμπτωμάτων, την παθοφυσιολογία, τις επιπλοκές, τον εργαστηριακό έλεγχο κλπ.

4. να χρησιμοποιεί τις γνώσεις του από την παθοφυσιολογία σαν σημείο αναφοράς για τα μαθήματα της φαρμακολογίας, της τοξικολογίας, αλλά και για πλειάδα άλλων μαθημάτων που διδάσκονται σε μεγαλύτερα εξάμηνα.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

Ο/Η φοιτητής/-τρια έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περεταίρω αποκτήσει τις ακόλουθες ικανότητες:

Αυτόνομη Εργασία

Ομαδική εργασία

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Ανεύρεση και επεξεργασία δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Λήψη αποφάσεων

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα χωρίζεται σε θεωρητικό μέρος.

Περιεχόμενα Διαλέξεων:

Εισαγωγή στην Παθοφυσιολογία. Σημεία και Συμπτώματα.

Φλεγμονή, Τραύμα και Επούλωση Τραυμάτων.

Υπερπλασίες, Νεοπλάσματα και Καρκίνος. Ογκογονίδια, Καρκινογένεση, Περιβαλλοντικοί παράγοντες, Σταδιοποίηση νεοπλασμάτων, Θεραπεία, Πρόληψη.

Παθοφυσιολογία Νευρικού συστήματος. Δυσπλασίες, Μηνιγγίτιδα, Εγκεφαλίτιδα, Λύσσα, Αγγειακό Εγκεφαλικό Επεισόδιο, Πολλαπλή Σκλήρυνση, Νόσος Alzheimer, Νόσος Parkinson, Επιληψία.

Πόνος και αντιμετώπιση Πόνου.

Παθοφυσιολογία Μυοσκελετικού συστήματος. Δυστροφία Duchenne, Βαριά Μυασθένεια,

Παθοφυσιολογία Οστών και Αρθρώσεων. Κατάγματα και Επούλωση οστών, Οστεοπόρωση, Οστεοαρθρίτιδα, Ουρική αρθρίτιδα, Σκολίωση και Κύφωση, Οστεομυελίτιδα, Ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Παθοφυσιολογία Ψυχικών Παθήσεων. Κατάθλιψη, Αγχώσεις Διαταραχές, Σχιζοφρένεια, Διαταραχές Προσωπικότητας.

Παθοφυσιολογία Ενδοκρινικού Συστήματος. Πανυποϋποφυσισμός, Γιγαντισμός και Μεγαλακρία, Άποιος Διαβήτης, Υποθυρεοειδισμός, Υπερθυρεοειδισμός, Υπερπαραθυρεοειδισμός, Νόσος Addison, Σύνδρομο Cushing. Σακχαρώδης Διαβήτης.

Παθοφυσιολογία Αναπνευστικού Συστήματος. Σύνδρομο Οξείας Αναπνευστικής Δυσχέρειας, Πνευμονία, Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια, Άσθμα, Σύνδρομο Αναπνευστικής Δυσχέρειας Νεογνού, Κυστική Ίνωση, Περιοριστικές Παθήσεις Πνευμόνων, Πνευμονική Εμβολή, Φυματίωση.

Λοιμώδεις Νόσοι. Βακτηριακές Λοιμώξεις, Ιογενείς Λοιμώξεις, Μυκητιασικές Λοιμώξεις, Λοιμώξεις από Ρικέτσιες, Λοιμώξεις από Πρωτόζωα, Λοιμώξεις από Έλμινθες.

Παθοφυσιολογία Διαταραχών στις Ειδικές Αισθήσεις (οφθαλμός, αυτί κλπ). Επιπεφυκίτιδα και Ξηροφθαλμία, Στραβισμός, Καταρράκτης, Γλαύκωμα, Μυωπία, Υπερμετρωπία, Πρεσβυωπία, Αστιγματισμός, Εξωτερική Ωτίτιδα, Μέση Ωτίτιδα, Ρήξη Τυμπανικού Υμένα, Επίσταξη, Τραχειοστομία.

Παθοφυσιολογία Δέρματος. Μυρμηκιές, Ακμή, Αποστήματα, Έκζεμα, Κηρίο, Σύφιλη, Μυκητιάσεις, Δερματίτιδες, Ψωρίαση, Σπίλοι, Μελανώματα.

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Μετωπική διδασκαλία σε αμφιθέατρο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με ηλεκτρονικά μέσα.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Εξέταση θεωρίας 2
Αυτοτελής μελέτη 34
Σύνολο Μαθήματος 75

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

Το μάθημα εξετάζεται με γραπτή δοκιμασία (100%) η οποία περιέχει ερωτήσεις ανάπτυξης ή/και ερωτήσεις σύντομης απάντησης ή/και ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Μουτσόπουλου Αρχές Παθοφυσιολογίας. Τζιούφας Αθανάσιος, Βλαχογιαννόπουλος Παναγιώτης. Broken Hill Publishers Ltd. 2018.

Παθοφυσιολογία Νόσων. MN Hart, AG Loeffler. Εκδόσεις: Broken Hill Publishers LTD. 2014.

Παθοφυσιολογία. M Nair, I Peate. Εκδόσεις: Broken Hill Publishers LTD. 2012.

Παθοφυσιολογία. Ivan Damjanov. Εκδόσεις: Επιστημονικές Εκδόσεις Παρισιάνου Α.Ε. 2009.